Shoppa min stil

YSL bälte
Nike
Gucci Scarf
Jacka
Beige pumps
Pumps
YSL röda läppstift
Ysl Läppstift
Ysl black opium
Ysl Libre
Kjol
Beige silk blus
Silkes blus
Svart kappa
Kappa beige
Svarta jeans
Blåa jeans

Träning efter kejsarsnitt

Träning efter kejsarsnitt.

Eftersom min son låg i säte så gjorde jag kejsarsnitt. Nu låter det som att jag fick välja men det fick jag inte. Men det är ett helt annat inlägg. Ni kan läsa om mitt planerade kejsarsnitt.

Träning efter kejsarsnitt.

nu till träning efter kejsarsnitt. Jag trodde det skulle ta extremt långt tid innan jag kunde börja promenera och träna. Men så var det inte. Min kropp läkte otroligt fort efter snittet och redan efter 4 veckor besökte jag gymmet för väldigt lätt träning. Jag började träna mina inre magmuskler väldigt lätt. Det viktigaste är att allt sådant är individuellt och man ska lyssna på sin kropp. Prata med ett proffs innan du ger dig på träning.

Tog hjälp av proffs.

Efter ca 2,5 månad tog jag hjälp av en personlig tränare. Jag ville ha en kvinnlig personlig tränare som har erfarenhet av mammalivet, mammaträning och kejsarsnitt. Och det har min personliga tränare. Jag är otroligt glad att jag tog hjälp av en PT för jag fick ett tränings samt matschema schema anpassat till mig och vad min kropp behöver för att jag ska uppnå mina mål. Jag fick otroligt bra tips på övningar att träna mamma mage. Mina magmuskler har snart vuxit ihop. Får plats med knappt en tumme. Anledningen varför jag valde personlig tränare är för att jag ville ha både träning och maten anpassat till mig. Många av övningarna jag gjort har jag gjort helt fel. Sen är mitt mål långsiktigt, jag vill ”veta” hur/vad jag ska träna för att inte vimsa runt på gymmet. Innan körde jag endast pass då jag var osäker på styrketräning. Idag kör jag styrketräning 4 dagar i veckan samt intervall träning. Och det bästa av allt är att jag älskar det och tycker det är roligt. Där har jag fått ett träningsschema anpassat vilka övningar jag kan köra ihop. 

Att tänka på när man tränar efter kejsarsnitt.

Några grejer som är bra att tänka på precis efter/tidigt kejsarsnitt. Vänta med övningar som innebär för mycket hoppande samt vänta med löpning. Tänk på att spänna bålen i alla övningar du gör. Innan du börjar med vikter så använd din egen kroppsvikt förs. Var försiktig med övningar där du pressar vikter ovanför huvudet eller långt ifrån kroppen.

Framför allt är det viktigt att tänka på att vi alla är olika och man ska lyssna på sin kropp innan man gör något. 
Träning efter kejsarsnitt

Följ:

2 Kommentarer

  1. Anna
    3 mars, 2022 / 8:42 e m

    Hej!

    Jag bor också i Skåne och ska göra ett kejsarsnitt om en vecka. Jag har börjat leta efter en PT som har erfarenhet kring detta så jag kan få rätt hjälp sen!
    Undrar om du kan dela med dig av och kontaktuppgifter till den PT du nämner i inlägget? Det lät exakt som det jag letar efter :).
    Hälsningar Anna

    • Anna
      Författare
      4 mars, 2022 / 2:39 e m

      Hej Anna, stort lycka till med ditt kejsarsnitt det kommer gå jätte bra. Ja absolut, hon heter PTGabi på Instagram och är super duktig.

      Med vänlig hälsning, Anna

Lämna gärna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Looking for Something?